Ceturtdiena, 2024 gada 12. decembris
Vārda dienas svin Otīlija, Iveta
x
Latvijā pieņemtā inovācijas definīcija: „Inovācija ir process, kurā jaunas zinātniskās, tehniskās, sociālās, kultūras vai citas jomas idejas, izstrādnes un tehnoloģijas tiek īstenotas tirgū pieprasītā un konkurētspējīgā produktā vai pakalpojumā.”
Pasaulē pastāv vairākas termina „inovācija” definīcijas, bet visām šīm definīcijām ir viena kopīga iezīme, kas apliecina, ka inovācija ir process.
Saskaņā ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) pieņemto definīciju, inovācija tiek iedalīta:
Šīs inovācijas var būt jaunas uzņēmumam / izglītības iestādei, jaunas tirgum / nozarei vai jaunas visai pasaulei (OECD, Oslo Manual, 1992).
Eiropas Komisijas Uzņēmējdarbības un rūpniecības ģenerāldirektorāta pētījumā „Inovācijas menedžments un zināšanās balstīta ekonomika” („Innovation Management and the Knowledge-Driven Economy” (ECSC-EC-EAEC Brussels-Luxembourg, 2004) terminam „inovācija” tiek piedāvāta šāda definīcija: „Inovācija ir veiksmīga jauninājuma (novelty) ražošana, iekļaušana un izmantošana ekonomikas vai sociālajā jomā.”
Inovācijas jēdziena izpratne ir ļoti daudzveidīga. Lai izteiktu inovācijas būtību, pasaulē ir izveidotas simtiem inovācijas definīciju. Katra no šīm definīcijām izsaka kādu no inovācijas daudzveidīgajiem aspektiem:
Lai gan inovācijas termins ir relatīvi jauns, pēc būtības inovācija kā attīstības dzinējspēks ir pastāvējusi vienmēr. Pirmatnējie cilvēki, kuri nejauši atklāja uguni, bija pirmatnējā laikmeta inovatori. Viņu atklājums paaugstināja dzīves kvalitāti – deva siltumu, papildināja ēdienkarti, un ar laiku cilvēki iemācījās izmantot uguni dažādu dzīvei un izdzīvošanai vajadzīgu materiālu apstrādei. Visi pasaules revolucionārie izgudrojumi un to pielietošana ražošanā vai dzīves kvalitātes uzlabošanai, ir tā laika nozīmīgas inovācijas.
Piemēram, tvaika mašīnas izgudrošana deva iespēju aizvietot roku darbu ar mašīnu darbu, tādējādi paaugstinot ražošanas produktivitāti un nesot peļņu. Arī interneta izgudrošana un tā neskaitāmie pielietojumi mūsdienās, ir gan veiksmīga biznesa avots uzņēmējiem, gan arī pamatīgs atvieglojums jebkuram pasaules iedzīvotājam informācijas pieejas un komunikācijas jomās.
Viens no inovācijas pazīstamākajiem izpausmes veidiem ir jaunu produktu attīstība. Jaunu produktu attīstību nosaka gan pasaulē strauji attīstošās tehnoloģijas, gan tirgus pieprasījums, gan arī uzņēmumu savstarpējā konkurence. Tie uzņēmēji, kuri prot ātrāk izstrādāt un palaist tirgū jaunus, konkurētspējīgus un tirgū pieprasītus produktus, iegūst lielāku tirgus daļu un peļņu.
Visbiežāk inovāciju saista ar jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādi. Tomēr ne vienmēr inovācija raksturo kaut ko pilnīgi jaunu, un nebijušu. Inovācija var būt arī zināmu produktu ražošana no jaunām izejvielām. Piemēram, stikla briļļu lēcu aizvietošana ar plastmasas materiālu, ir inovācija, kas dod kvalitatīvāku un drošāku produktu gala lietotājam. Inovācija ir arī zināmu produktu un tehnoloģiju pielietošana jaunā nozīmē, citiem mērķiem vai jaunā tirgū. Piemēram, sākotnēji šķidro kristālu displeji tika izmatoti pulksteņos un kalkulatoros, bet mūsdienās tie tiek izmantoti augstas kvalitātes televizoru ekrānos un citās elektroniskās ierīcēs.
Nereti ražotāji ir sastapušies ar faktu, ka produkta konkurētspēju nosaka tā ārējais izskats un noformējums. Arī jauna produkta dizaina izstrāde ir inovācija. Mūsdienās, kad pieejami moderni materiāli un tehnoloģijas, nereti tieši dizains nosaka produkta veiksmi tirgū.
Studējot vēsturi, atklājas, ka dažādos karos vienmēr ir uzvarējuši tie, kuriem ir bijuši pieejami modernāki ieroči un smalkākas kara stratēģijas. Mūsdienās uzņēmumi bieži vien savā starpā sacenšas nevis ar jaunu produktu izgudrošanu, bet gan ar jauniem biznesa modeļiem. Inovācija ne vienmēr ir tikai jauns produkts vai tehnoloģija. Inovācija var būt arī metode, paņēmiens vai stratēģija, kas izmantota, lai iegūtu labāku rezultātu.
T.A.Edisons, pazīstams kā elektriskās spuldzītes izgudrotājs, bija viens no ASV veiksmīgākajiem inovatoriem. Viņa izgudrojumu klāstā ir ap 1000 praktiski pielietojamu izgudrojumu, tai skaitā arī elektriskais krēsls. Edisona un viņa komandas zināšanas 1920. gadā deva uzņēmumam apmēram 21 miljarda dolāru ienākumu.